aftenkapsejlads

Ærøskøbing Sejlklub 2024 - aftenkapsejlads

Bemærk starttidspunkt er fra den 4. september fremrykket til kl. 18.00

Nederst på siden finder du links til download af pdf

Aftenkapsejladserne foregår efter seneste udgave af Dansk handikap (DH) med omvendt respit (forskudt start.)

Der anvendes sømiletid på cirkelbane for mellem vindstyrke (TACIM) for alle sejladser.

Der sejles efter ISAF’s kapsejladsregler. Der tilstræbes at afholde sejladserne om onsdagen i juni og august. Om en sejlads skal aflyses, afgøres ved fælles beslutning inden sejladsen.

Kapsejladserne afvikles på en af tre baner. Der aftales inden sejladsen hvilken bane der sejledes og i hvilken retning banen om sejles.

Se vedhæftede kort.

Startprocedure:

Der startes mellem de to udlagte bøjer med orange flag mellem Ærøskøbing havn og Dejrø.

Hver båd starter det antal minutter og sekunder efter kl. 19.00, som der er givet i respit for hver enkelt båd for den aktuelle bane

Målprocedure:

Der sejles i mål mellem de to udlagte bøjer med orange flag mellem Ærøskøbing havn og Dejrø, som der er startet ved.

Placeringen er den rækkefølge som bådene passerer mållinjen i.

Pointskala

Der gives point efter kapsejladsreglernes tillæg A med lavpointsystemet.

Nr. 1 1 point Nr. 4 4 point
Nr. 2 2 point Nr. 5 5 point
Nr. 3 3 point Nr. 6 6 point
Nr. 7 7 point

Hver placering herefter læg 1 point til.

En båd der ikke er startet, ikke har fuldført, er udgået eller som er diskvalificeret tillægges points svarende til en placering dårligere end antallet af sejlende både i den aktuelle sejlads.

Hver båds pointtal i årets aftenkapsejladser er summen af dens point i de enkelte sejladser, fratrukket dens 2 dårligste resultater.

Bane 1 Lille bane rundt Dejrø

Mærke A: Nordligste udsatte mærke mod Dejrø
Mærke B: Orange bøje ved Ommelshoved position: 54°53’3 N 010°26’9 Ø
Mærke C: Anduvningsbøjen i løbet mod Ærøskøbing

bane 1 og 3

Bane 2 Stor bane

Mærke A: Nordligste udsatte mærke mod Dejrø
Mærke B: Orange bøje ved Ommelshoved position: 54°53’3 N 010°26’9 Ø
Mærke C: Nordbøjen ved indsejlingen til Mørkedyb

bane 2

Bane 3 Lille bane to gange rundt Dejrø

Da vi ikke har nogen dommer til sejladserne, er det op til den enkelt båd at starte i henhold til den respit der er givet båden. Ligeledes er det op til de enkelte både at holde regnskab med bådens placering ved målgang.

Download Aftenkapsejlads program og bane

Download Aftenkapsejlads startid